NAZOMERSE OPLEIDING SAMEN LEZEN IN DE KLUIZERIJ

Tijdens deze drie daagse opleiding leerden we teksten gebruiken in leesgroepen. Hierbij genoten we samen van verhalen, fragmenten en gedichten uit de brede literatuur. We werden opgeleid om zulke leesgroepen en leessessies te houden. We kregen vooral veel momenten om zelf eens te ervaren wat samen lezen juist is. Dit vond ik een aangename approach om beter te begrijpen wat samen leessessies inhouden. Veel theorie kregen we niet, maar dit vond ik niet erg. Na de drie daagse opleiding vond ik dat ik goed ‘gewapend’ was om zelf een samen leesgroep te beginnen doordat ik de kans kreeg om samen met de andere leesbegeleiders deze ervaring op te doen.

Deze opleiding houdt in dat je als toekomstige leesbegeleider ondergedompeld wordt in het samen lezen. Je leert teksten inzetten om tot gesprek te komen met je leesgroep. Het is een moment om gedachten te delen, zonder echt enige rekening te houden met de vele theorieën in de literaire wereld. Iedereen kan dus deze opleiding volgen en iedereen kan deel uitmaken van een leesgroep. Hierbij vond ik het aangenaam om te ervaren dat taal toegankelijk kan zijn voor iedere persoon. Daarnaast leerden we passende teksten op te zoeken en deze aan elkaar te linken. We leerden de vijf aspecten van de leesbegeleider en hoe je deze kan inzetten.

De laatste dag kregen we een hele voormiddag om zelf in de schoenen te treden van een leesbegeleider. Hierbij moesten we individueel een gedicht of een kortverhaal opzoeken en een voorleessessie begeleiden. Wat we de voorbije twee dagen hadden aangeleerd, konden we de laatste dag inzetten en elkaar feedback geven.

Kawtar Mansouri

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *