EEN PET VOOR STEVE

Lieve Janssens komt met 12 deelnemers van Open School Mechelen tweewekelijks samen om Samen te Lezen. Onderstaand verslag vertrekt vanuit de lectuur van Een pet voor Steve, een kortverhaal van Morley Callaghan dat we uitproberen voor het volgende boek dat we samen met Fintro en uitgever Vrijdag realiseren tegen 2020.  Met de steun van Fintro werd Lieve in 2017 opgeleid door het Lezerscollectief.

โ€œDat kind moest van zijn papa meewerken, maar zoals alle kinderen wou hij liever spelen.โ€ โ€œJa, begrijpelijk toch, hij wil zijn zoals de andere kinderen.โ€

Met deze opmerking komt het vertelsalon in Open School bij een eerste pauze meteen goed op gang.  Een twaalftal cursisten lezen al een aantal maanden samen. We zijn goed opgewarmd, de cursisten hebben niet veel nodig om met elkaar in gesprek te gaan; koffie en koekjes volstaan. 

De vraag of dit โ€œmoeten werken onrechtvaardigโ€ is, komt al snel bovendrijven.

Stuk voor stuk hebben de deelnemers zulke situaties meegemaakt; op het veld werken, poetsen bij de grootouders, een halve vakantiedag werken en een halve dag vrij. C vertelt hoe ze geen waardering kreeg voor haar poetswerk. Erger nog, haar โ€œbomma zat dag in dag uit in haar zetel te staren, maar na de poetsbeurt stond ze op, ging met haar vinger over de plinten,… en altijd had ze wel iets op te merkenโ€. M was liever een jongen geweest, want de jongens waren vrij om te doen wat ze wilden. Ze moesten niet poetsen en op het veld werken. En toch, hebben ze er niets aan over gehouden, daar zijn ze het over eens.  โ€œDe jeugd nu is veeleer lui, ze mogen soms te veelโ€. 

Bij een volgende pauze valt het op hoe de cursisten worstelen met het beeld van de vader. โ€œWaarom steunt hij zijn zoon niet?โ€ โ€œDit moet je toch doen als ouder!โ€ โ€œMisschien had hij schrik dat zijn zoon naast zijn schoenen ging lopenโ€.  K. herkent dit bij haar eigen kleinkind: โ€œHij is een grote prater, een opschepper maar op school bakt hij er weinig van. โ€˜Werkenโ€™ in de supermarkt als student zal hem deugd doen deze zomerโ€. Ze hoopt dat dit de jongen kan motiveren.

J. neemt zachtjes het woord. Ze vertelt dat hoe ze zelf is opgevoed, vaak nog een grote rol speelt. Ze betrapt zich erop dat ze erg streng is. โ€œIk kan het niet verdragen dat mijn kleinkinderen onderuitgezakt in de zetel liggen en zeker niet met een fleece eroverโ€ฆ Ik wil er wat losser mee omgaan, maar het is moeilijk.โ€ Cursisten beamen โ€˜het hervallen in oude patronenโ€™โ€ฆ de gedeelde herkenning heeft iets troostends.

En het beeld van de moeder in dit verhaal?  โ€œZij moet de kerk in het midden houden.โ€ Stuk voor stuk herkennen de cursisten hierin zichzelf.

Bij een volgende stop komt het thema van armoede op tafel.  De cursisten beschrijven de innerlijke strijd van de vader. โ€œEr moet gewerkt en verdiend worden want ze komen amper rondโ€. โ€œZijn leven lijkt wel om geld te draaien.โ€ โ€œBegrijpelijk als je arm bent?โ€ โ€œEn toch, hij laat kansen schieten om een fijne vader/zoon relatie op te bouwenโ€ฆ zoiets moet toch gekoesterd worden?โ€

Eenmaal de rijke advocaat -ook een vader- in het verhaal in beeld komt, zijn de cursisten het erover eens. โ€œDie komt niet op de juiste manier op voor zijn zoon! โ€  โ€œHij geeft het verkeerde voorbeeld dat met geld alles te koop isโ€ โ€œDave, die voor het geld zwichtte, tot inzicht komt, dit aan zijn zoon kan toegeven en uiteindelijk toch voor steun aan zijn zoon gaat, hij doet het goed.โ€  โ€œHopelijk kan hij het volhoudenโ€ merkt L op. 

Op het einde hoor ik de cursisten hardop zuchten.  โ€œArm zijn werkt op je zelfvertrouwen. Dat maakt het moeilijkโ€. โ€œDe schuld doorschuiven naar een kind, dat mag niet gebeuren.โ€ Ze besluiten: โ€œJe moet je kind steunen door dik en dun ook als de dromen van je kind niet echt de jouwe zijn, maar dat is moeilijk. โ€œ

Om de zwaarte van dit verhaal te doorbreken, kies ik het gedicht โ€œHij rechtte zijn rugโ€.  Vervelend, het gedicht lijkt de groep in eerste instantie niet aan te spreken.  โ€œHet gaat over een boekโ€ wordt er opgemerkt, โ€œdat boek heeft nogal een goed gedacht van zichzelfโ€ merkt iemand schamper op. 

Kan het ook een vergelijking zijn? Een mens die zich vergelijkt met een boek?  โ€œJa! โ€œklinkt er dan โ€œonze rug rechten, dat moeten we ook doenโ€ฆโ€

En dan plots M: โ€œJe moet toch eerst van jezelf houden, om een ander graag te kunnen zien.  Dat is toch waar he!โ€.

En met deze uitspraak sluiten we ons vertelsalon af. We doen een rondje en we zijn het er allen over eens. Het verhaal en ook het gedicht mogen in het nieuwe boek!

Lieve Janssens 

Educatief medewerker Open School.

Je kan de groep van Lieve aan het werk zien in het volgende filmpje. Collega en opleider Mieke Coremans gaat in gesprek met Luc Keppens, ceo van Fintro, die eerder een bezoek bracht aan de leesgroep.


Reacties

0 reacties op “EEN PET VOOR STEVE”

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *